Hypertér, Magura, Ur Knall
2004 október 8., Kultiplex
A későn, tíz után startoló estet a Hypertér instrumentális pszihedelikus thrash
zenéje indította, viszonylag ritkás közönség előtt. A színpadon egy
rasztatincseitől megszabadult Lukács Mátyás (basszer), egy Corrosion of
Conformity póló, és a háttérvetítés volt a szokatlan tényező. Álljon itt a
dallista: Végtelen, Hell, Selvere, Transsglobal, Utak, „a Hypertér a Hypertértől”,
Predelirium, Delirium (a művelődést a kikapcsolódással összekötendő, a
háttérképen a címadó probléma definíciójával, és egy csupaszáj szörny ölelésében
aléló figura rajzával), Shíva, Egotéka. Ráadásként a készülő új album egyik
tételét, a Buborékot mutatták be a hallgatóságnak (nem mondom meg, mit ábrázolt
a háttérkép). Őszintén szólva nekem egy óra bőven elég lenne hagyományos
elemekből építkező, pozitív értelemben monotonisztikus zenéjükből, amit
leginkább jóféle esti háttérmuzsikának tudnék elképzelni (tervezem is korongjaik
e célból való végleges beszerzését), de ez legyen az én bajom.
Nem kis meglepetésemre a nyugati turnéra készülő Magura hívó szavára megtelt a
helyiség. Bár, ha fellépéseik gyakoriságát tekintjük, ez nem csoda: két kezemen
össze tudnám számolni, hogy hány koncertet adtak ebben az évben. Pedig a Magura
igazi koncertbanda: élőben teljesen máshogy hat, mint lemezen (pontosabban
demón, hisz lemezük sajnos még nincs, de azért össze lehet szedni tizennégy
számot innen-onnan).
Botfalvi Both Miki és zenekara az őket nem ismerők számára az első meglepetést a
beállásnál szokta okozni. Balogh Szonja próbálgatja a dobot, megjelenik Németh
Andris a hegedűvel, és Bodnár Balázs tekerőlantja is fölkerül a színpadra (ritka
alkalom, hogy mindketten jelen vannak, általában valamelyikük hiányzik a
koncertekről). Winter Csabi próbálgatja a négyhúrost, Fritz is nyakába veszi a
gitárt (ekkor már sokan elkezdenek sejteni valamit: nem ők tévedtek el Lagzi
Lajcsira, nem is Lajcsi tévedt ide sőt, mégcsak nem is cigányzenei kultúrest
készülődik – pléhköcsögöket amúgy sem hangol senki –, itt valami más várható).
Aztán megjelenik Both Miklós Barbaro-matricás gitárjával, rálép a torzítópedálra
és… szó bennszakad, hang fönnakad, lehelet megszegik, a lágy lelkek megijednek,
az idetévedt Emperor-pólós figura pedig megereszt egy széles vigyort. Valaki
mellettem elejti maradék sörét, és felszisszen, mert barátnője az ő kezén nyomta
el a csikket, persze véletlenül.
A hosszúra sikeredett beállást követően („De sok bajunk van! Higgyétek el, mi is
játszani szeretnénk! – biztat minket Miki) a népség levonul, hogy az Intro után
fölvonuljon. Sokan ezalatt a samplerek szolgáltatta nyitány alatt abban a
hiszemben voltak, hogy valami menthetetlenül gerjed a teremben, pedig csak ez a
leírhatatlan zajhalmaz fokozta a várakozás feszültségét. Egyszercsak kidugta a
fejét Németh László Fritz, és elindította a fantáziadús címet viselő Fritz kezdi
hangfolyamát, majd az egész tagság megjelenése után jött, pontosabban Elment az
én rózsám. „Slágerszám következik” –konferált Fitz, és beindult a még a Görög,
amin általában igyekeznek túllenni, de most szerencsénkre húzták-vonták: a sok
improvizáció csak úgy tömte belénk a feszültséget, mígnem a katartikus befejezés
segített azt kiadni magunkból. Ekkorra már kialakult a színpad előtt a dühöngő,
s egy kisebb csapat őrült pogózásba kezdett. Nem tagadom, én sem sokáig bírtam
magammal, hisz egyik kedvenc együttesem, kiknek sorsát – sokkal többet nem tudok
tenni értük – szívemen viselem. Belekezdtem hát speciálisan a Magura
koncertjeire, saját felhasználásra kifejlesztett, keleties elemekkel teletűzdelt
mozgáskombinációmba, fokozandó a körülöttem állók vizuális élményét. Nem mintha
a zenészek magukban nem tettek volna eleget ennek a kívánalomnak is: Fritz hol a
gitárját ölelgette, hol táncot járt; Bodnár Balázs becsukott szemekkel,
magasszintű átélést tanúsító arckifejezéssel fordult fejével hol a plafon, hol
hangszere felé. Szonja dobok mögötti teljesítménye önmagában is leköthette a
látványosságra vágyók figyelmét, Both Miki produkciójáról nem is beszélve: hol
fetrengett, hol vezényelt és integetett szokás szerint két mikrofon(!) mögé
bújva, hol pedig Fritzcel együtt majd’ belepréselte a gitárt a Marshall
erősítőkbe, minek következtében nekünk épphogy nem szakadt ki a dobhártyánk.
Végletes feedbackeket generáltak a fiúk. A gyors szleppelésekkel operáló
Somogyiné után következett az Ébredés; minden el- és mindenki felszabadult. „Itt
vagyunk egy pici házban” – közölte Fritz, és Lisztmájer Ilona már bele is
kezdett a Pici ház soraiba: „Pici ház, ici-pici ház, édes rózsám, mit csinálsz?”
Ezután elővezették a Sas Ferencet, majd a Szépen veriben hallgathattuk Ilus
gyönyörű hangját. Kár, hogy egyesek „Rákkenroll! Rákkenroll!” kiabálással
zavarták meg az a capella produkciót. Az ilyen figurákat kitiltanám a
koncerttermekből. Nemcsak azért, mert nem az ő hangjukra vagyunk kiváncsiak,
hanem mert a Magura zenéjének annyi köze van a R’N’Rhoz, mint a black metalnak a
skiffle-höz. A Tekerős alatt kikapcsolt tudatunk legyőzte a gravitációt és
elszállt jó messzire. Fantasztikus hegedű- és minden más improvizációkat
hallhattunk, mielőtt ledózeroltak volna minket az Agyarak szemplerei, dobjai,
hangjai. Hát, Magura alatt bizony „agyarak agyamon”. Végül a kamulevonulás után
ráadásként eljátszották a Nem úgy van most kezdetű nótájukat, és végleg
lebagtattak az öltözőbe.
Ha valaki tudni szeretné, milyen az intenzív koncertélmény, azt ajánlom, kapja
el valahol Maguráékat. Megkockáztatom, hogy Syd Barret és Jim Morrison is
leckéket vehetne tőlük pszichedéliából. A szórólapjaikon, ismertetőikben
emlegetett „pszichedelikus öntet” teljes mértékben átitatja a Magura süteményét.
Ezeken túl a zene mibenlétéről csak annyit tudok mondani, hogy a Magura viszonya
a magyar népzenéhez olyasmi, mint a hard rock viszonya a blueshoz, a countryhoz.
Népzenei alapú, de saját szerzőségű dalok, nagy kohézióval, koncerten rengeteg
improvizációval, folyton változó témákkal. A fejletépést pedig jobban csinálják,
mint némely brutálmetál hordák.
Az egyetlen elhanyagolható hangzásbeli probléma az volt, hogy néha akkor is
gerjedt a rendszer, mikor az nem is volt betervezve (persze különböztesse meg
valaki Mikiéken kívül az agyonvisszhangozott ének és gitárok mellett, hogy
melyik gerjedés tervszerű és melyik nem!).
Az említett, gitárra ragasztott Barbaro-matrica nem hiába került oda, ahol van:
Both Miki is tagja lett a sok év után újjáalakult, a kilencvenes évek elején két
lemezt megért együttesnek. Még őket kapnám el szívesen valahol, hisz érdekel,
mit alakít ma Cziránku Sándor és csapata, és mit hoz ki még Bartókból és a
népzenéből, melyekből zenéje táplálkozik.
A Magura agyszaggatása után szemlehunyásnyi idő alatt kiürült a terem, ami nagy
kár. Az Ur Knall öt zenésze így az ott tartózkodók harmadát tette ki. Az a
helyzet, hogy a fényképezőgépem elemei a távozó közönséggel együtt aludni
tértek, így meg kell kísérelnem leírni azt a közhelymentes látványt, ami ott
elénk tárult. Először azt hittem, a sosemvolt woodstocki világzenei színpadról
érkezett közénk öt időutazó, aztán úgy gondoltam, hogy az Alpok hegylakóit
fogjuk hallgatni, végül rá kellett jönnöm, hogy az őskorból pottyantak ide
zenészeink. Kivéve a dobost, mert ő a jövőből jött: Schuster Lóri tíz év múlva,
dobverővel kezeiben (még mondják, hogy öreg korában nehezen tanul az ember). Az
énekes pedig – pontosabban az az ember, aki hangokat ad ki egy mikrofonnal a
szája előtt –, tele volt aggatva mindenféle csörgőkkel („Nem vagy te tibeti?” –
kérdezte valaki a jelenlevők közül). Mint később kiderült, ez a tag németországi
magyar. S hogy mit játszottak? Mást nem tudok tenni, mint hogy lejegyzem a
hozzávalókat: dob; gitár; szintetizátor; bund nélküli basszusgitár; szaxofon;
fuvola; csörgők és egyéb zajkeltő eszközök tömkelege; öt, az alpesi jeladó
kürtökhöz hasonlító fúvóshangszer; szergerfon; doromb; visszhang; Csihar-típusú
morgások; sikoltozás; nyelvpattogtatás; meg ami jön. Ja, és egy kérdőjel-alakú
fúvóshangszer, amit a homlokhoz tartva szólaltattak meg. Akit érdekel,
megnézheti a koncertről kézikamerával készített felvételt a banda honlapján,
amint az felkerül oda.
Sámánisztikus hangoriájukkal Ur Knallék belezenéltek
minket a pirkadatba. Hogy ezután végül ki miről álmodik az éjjel (vagy már
nappal), azért ők nem vállalnak felelősséget.